Vylepšili jsme stránku Lidé a Země.
Podívejte se na nový design.

Upalování koránu a CNN efekt

12-1.jpg
Milan Vodička, Pátek, 8. října 2010
Pár dnů světu drásal nervy a dráždil zvědavost potrhlý americký pastor Terry Jones, který prohlásil, že 11. září spálí veřejně korán. Donedávna ho nikdo neznal. Najednou se o něm vědělo vše. Třeba že je vlastně úplná nula.

Stačilo jen málo a z nuly je najednou celebrita – a dějetvůrce. A to vede velmi přímým spojením k něčemu mnohem důležitějšímu, než byl pastor se žhářskými sklony. Jsou to média, která ho udělala. Zrovna na tomhle případu je vidět, jak svět funguje. Chcete konkrétní příklad? Kvůli tomu, že bezejmenný a bezvýznamný muž prohlásil, že spálí korán, zemřeli o tisíce kilometrů dál tři lidé. Byli to Afghánci, kteří byli zastřeleni při demonstraci proti pastorově ohýnku. (Nakonec si to Jones rozmyslel – ale z toho lze usuzovat, co by se asi odehrálo, kdyby korán vzplál doopravdy.)

Kdo za to může a co to vypovídá o době? Všichni si mysleli, že padouchem je Jones. Chyba. Nejhorší roli sehrála americká média. Člověk má pocit, že média jsou jen svědkem. Jenže to je dávno omyl. Už dlouho v tom jedou taky. Tady jsme to viděli názorně. Americká média nejdříve z posedlosti jednoho mešuge vytvořila téměř světodějnou událost. A pak, když měl korán vzplanout, se velké televize a mediální agentury zachovaly neskutečně pokrytecky: Ne, ty záběry vysílat nebudeme.

Bylo to už jedno, protože kdyby Jones opravdu zažehl korán, byly by u toho desítky dalších kamer, okamžitě by to bylo na YouTube. Ale podstatnější je něco jiného. Existuje cosi, čemu se říká „CNN efekt“. Velmi volně přeloženo: média sama vyrábějí události. Zeptají se vysoce postavených lidí, co soudí o něčem bezvýznamném. Tím se z toho stává významné. Korán a pastor jsou vynikající příklad. Vlastně to ani nebyla zpráva.

Bezvýznamný chlápek oznámí na Twitteru, že spálí korán. Pak si ho pozve na interview CNN a nastupují další média. Stádní efekt působí – když CNN, tak my taky. Přichází stupeň tři: reportéři televizí a agentur se zeptají Bílého domu či velitele vojsk v Afghánistánu, co si o úmyslu pálit korán myslí. Pak to převezmou média po celém světě, protože se z toho stala událost. Žijeme v historické době, žádná generace v dějinách lidstva neměla tolik informací a tak rychle jako my. Ale neznamená to, že jsme informováni nejlépe. Dřív byly informace ve vleku událostí, dnes jsou události ve vleku informací.

Sdílej článek dalším cestovatelům
Článek patří do rubriky: Zkrátka

Komentáře

Přečtěte si další podobné články