Vylepšili jsme stránku Lidé a Země.
Podívejte se na nový design.

Svědkové času na dně moří

00svedkové.jpg
Autor článku: Zuzana Šprinclová, Středa, 21. září 2016
Autor fotografií: Profimedia
Na mořském dně spočívají zhruba tři miliony lodních vraků. Jsou v nich zakonzervované momenty historie, lidské osudy i poklady. Prohlédněte si ty nejkrásnější vraky se zajímavými osudy.

Nádherná laguna Truk uprostřed Tichého oceánu je jednou z nejvyhledáva­nějších potápěčských lokalit na světě. Za druhé světové války byla nejdůležitější základnou japonské flotily. Dnes je námořním hřbitovem válečné techniky, která šla pod vodu během operace Hailstone. Byl to nejničivější útok amerického letectva: 17. a 18. února roku 1944 shazovali Američané jednu dávku bomb a torpéd za druhou a postarali se o pořádný masakr, který nepřežilo přes dva tisíce vojáků – většinou Japonců. Pod vodou dnes leží na 300 letadel a asi 60 válečných lodí: křižníky, torpédoborce, ponorky, tankery. Trvalo čtvrt století, než lagunu vyčistili od nevybuchlých min a stala se bezpečnou pro potápěče. Hitem mezi zdejšími vraky bohatě porostlými korály je nákladní loď Fujikawa Maru, která má v zavazadlovém prostoru části stíhaček i láhve saké, nebo San Francisco Maru se třemi tanky na palubě.

2. Sweepstakes: kráska přímo pod hladinou

2

Krásný dřevěný vrak z roku 1867 je vidět i ze břehu, jeho neporušená paluba je jen 6 m pod průzračnou hladinou. Přes 36 metrů dlouhá plachetnice je hlavním lákadlem Národní mořské rezervace Fathom Five v kanadském Ontariu. Škuner s názvem Sweepstakes postavili v Burlingtonu v Ontariu, aby převážel uhlí. Po 18 letech služby byla loď u Cove Island poškozena a už nikdy nevyplula. Remorkérem ji v roce 1885 odtáhli do zátoky Big Tug, kde se ji ale nepodařilo dostatečně rychle opravit, a tak šla ještě téhož roku ke dnu. Dnes je součástí mořské rezervace, kde je mezi „hřbitovem“ asi dvou desítek lodí a starých majáků nejobdivovanější kráskou. Místní jí proto věnují výjimečnou péči, aby se nerozpadla. Do útrob této námořní památky je potápěčům kvůli ochraně a nebezpečí poškození vstup zakázán a vrak chrání plot.

3. Nový Zéland: potopená loď Greenpeace

Příběh vraku lodi Rainbow Warrior je jako detektivka plná špionů, vražd, konspiračních schůzek, manipulace a podivné mezinárodní politiky. Dne 10. července 1985 umístili dva francouzští tajní agenti na trup lodi, která kotvila v aucklandském přístavu, dvě miny. Výbuchy loď zdemolovaly, poslaly ke dnu a zabily jednoho člověka – fotografa organizace Greenpeace, která loď vlastnila.

Rainbow Warrior měla vyplout k atolu Mururoa, kde chtěli aktivisté protestovat proti nukleárním pokusům Francie. Loď již nebylo možné zachránit a byla přesunuta a potopena v souostroví Cavalli u Northlandu. Stala se umělým útesem, domovem podmořských organismů. Dnes je vyhledávaným místem zkušenějších potápěčů. Špioni byli na Novém Zélandu odsouzeni na 10 let, Francie je ale pod nátlakem dostala pod svou ochranu a propustila. Za odškodné z francouzské státní kasy, které Greenpeace vysoudilo v mezinárodní arbitráži, si aktivisté pořídili novou loď Rainbow Warrior II.

4. SS Thistlegorm: zakonzervovaný sklad

4

Než šla britská nákladní loď SS Thistlegorm ke dnu, byla naložená nejrůznějšími věcmi: municí, granáty, džípy, auty, motorkami, tanky, lokomotivami s vagony, leteckými křídly, náboji nebo uniformami pro vojáky. Mnohé leží ve vraku na dně Rudého moře v oblasti Sha’ab Ali dodnes. Krátká kariéra 130metrové nákladní lodě skončila tragicky. Na vodu byla spuštěna v roce 1940 a za války ji zabavilo námořnictvo. V roce 1941 se loď vydala na svou čtvrtou plavbu, měla to být poslední ve službách armády.

Kotvila v Rudém moři, když na ni zaútočily dva německé bombardéry. Loď se potopila do deseti minut, útok nepřežilo 18 členů posádky. Němci původně plánovali zničit Queen Mary s 12 000 australskými vojáky na palubě. Kvůli špatnému počasí piloti svůj cíl nenašli a při cestě zpět spatřili SS Thistlegorm. Jeho vrak poprvé objevil slavný Jacques-Yves Cousteau v roce 1956 – od té doby ho zkoumaly tisíce potápěčů.

5. Captain Keith Tibbetts: potopený ruský torpédoborec

5

U Kajmanských ostrovů leží na dně bývalý ruský torpédoborec. Vyřazeného obra 100 m dlouhého a 18 m širokého tady potopili v roce 1996 pro potěšení a výuku potápěčů. A nová potápěčská lokalita se stala hitem milovníků podmořského světa, válečné historie a dobrodruhů. Torpédoborec postavili v Sovětském svazu na začátku 80. let minulého století pro kubánské námořnictvo. U kubánských břehů pyšně demonstroval sílu a moc svého stvořitele. Po rozpadu SSSR koupila loď vláda Kajmanských ostrovů, přesunula k ostrovu Cayman Brac, na počest místního politika a potápěče přejmenovala na Captain Keith Tibbetts a cíleně velkolepou válečnou loď potopila. Pod vodou se torpédoborec stal umělým útesem pro bohatý mořský život a atraktivním místem – jediným, kde se na západní polokouli dá jednoduše potopit a prozkoumat sovětskou válečnou loď.

6. Pearl Harbor: památník nad vrakem

Vrak lodi USS Arizona je smutnou připomínkou jednoho z nejtragičtějších dnů americké historie. Bitevník dlouhý 185 m se potopil po nečekaném japonském leteckém útoku na americkou základnu Pearl Harbor na Havaji. Dne 7. prosince 1941 tady Japonci během necelé hodiny poslali ke dnu nebo poškodili osm bitevních lodí, tři křižníky, tři torpédoborce a dvě menší lodě námořnictva. Nejhůře dopadla bitevní loď Arizona, která schytala čtyři přímé zásahy a hořela dva a půl dne. Vyhasly tu životy 1177 vojáků. V roce 1962 postavili Američané přímo nad potopeným vrakem památník USS Arizona Memorial. Návštěva tohoto pietního místa nad potopenou lodí je silným emočním zážitkem, ve vraku totiž zůstala pohřbena těla vojáků. V době útoku měla loď plné nádrže, dodnes z nich uniká nafta a vytváří na hladině duhové skvrny: říká se jim slzy Arizony.

7. Wilhelm Gustloff: děsivé peklo na moři

7

Byla to největší námořní katastrofa všech dob, kterou nepřežilo přes 9400 lidí. Příběh Wilhelma Gustloffa se začal psát v roce 1937, kdy poprvé vyplul na moře jako luxusní výletní loď nacistické organizace Kraft durch Freude. Bazén, bary, kino nebo zahradu si mohlo užívat přes 1400 sympatizantů režimu. Za války sloužila 208metrová loď jako plovoucí nemocnice, pak v gdyňském přístavu jako kasárna. V lednu 1945 opět vyplula na moře a cesta to byla osudná. Z Polska vyrazila přeplněná vojáky a civilisty prchajícími před Rudou armádou do Kielu. Kolik přesně bylo lidí na palubě, se s jistotou neví.

Loď neurazila ani jednu námořní míli, když na ni zaútočila ruská ponorka. Během 50 minut se potopila, na palubě vládl chaos a panika. Stovky lidí zabily výbuchy, další byli ušlapáni, utopili se nebo umrzli. Vrak lodi a jeho okolí je námořním hřbitovem, který hlídá polská pobřežní stráž. Hledači pokladů vrak rabovali a ničili, slídili v něm také po legendární Jantarové komnatě.

8. American Star: Vraky nad hladinou

Některé vraky ale vykukují z moře nebo je vlny vyvrhly přímo na pláže. Turisty fascinuje třeba vrak lodi Santa Maria na Kapverdách, World Discoverer na Šalomounových ostrovech nebo nákladní loď Gallant Lady na Bahamách. Působivý zbytek luxusního parníku ční z vod u ostrova Fuerteventura na Kanárských ostrovech.

8b

Půl století dlouhá kariéra lodi American Star je plná zvratů a dobrodružství. Poprvé vyplula na moře v roce 1940, vozila cestující, za války americké vojáky (FBI odhalila na palubě i dva nacistické špiony), pak zase výletníky, ale i emigranty z Evropy, kteří prchali před komunisty. Mezi nimi byla v roce 1948 se svou rodinou i budoucí britská ministryně zahraničí Madeleine Albrightová. Naposledy parník vyplul již tažen remorkérem v roce 1994 do Thajska, kde se měl stát pětihvězdičkovým botelem. Silná bouře ho donutila zakotvit u Kanárských ostrovů, kde se rozlomil na dva kusy a zůstal dodnes.

8a
Sdílej článek dalším cestovatelům
Článek patří do rubriky: Zkrátka

Komentáře

Přečtěte si další podobné články