Vylepšili jsme stránku Lidé a Země.
Podívejte se na nový design.

Osmý div světa

010-000.jpg
Milan Vodička, Pátek, 3. Srpen 2007
Schválně, kolik ze sedmi divů světa dokážete vyjmenovat? Pyramidy, protože jsou známé, visuté zahrady Semiramidiny, protože mají takové divné jméno. A pak už to bude dost špatné, že…

Přesto Bernarda Webera před lety napadlo, že sedm divů světa má, jak se dnes říká, potenciál. Nechal lidi hlasovat o nových sedmi divech světa a za to by si asi zasloužil cenu. Dnes je už umění vytáhnout lidem miliony z kapes šikovně, elegantně a počestně. A jako bonus jim dodat pocit, že hrají nějakou hru, přestože celé je to veřejně zfixlované.

Ty obrázky nových sedmi divů jsou samozřejmě velmi pěkné. Nic proti nim. Ale nejsou to žádné divy světa. Jsou to jen doklady toho, že některé země byly marketingově chytřejší a pilnější než jiné.

Nejlepším příkladem je Brazílie, která má teď mezi „sedmi divy“ sochu Krista nad Rio de Janeirem. Spíš než neodbytný pocit milionů, že tohle je opravdu světový div, je za tím prozaický fakt, že Rio je hodně nebezpečné město. A když už turisty nepřitáhnou na pláž Copacabana ani dívky s plavkami tenčími než dentální nit, turismu je třeba dát umělé dýchání.

A tak brazilští telefonní operátoři vlastenecky zrušili poplatek za hlasovací esemesky, fotbalový tým před zápasem s Anglií roztáhl plakát ve prospěch Ria a média masírovala Brazilce: Lidé, volte! Prezident země je ve svém týdenním rozhlasovém projevu k národu instruoval, jak poslat hlas. „Doufám, že budete hlasovat horlivě,“ řekl Brazilcům a natvrdo dodal: „Protože Kristus Spasitel je neobyčejná věc pro Brazílii i turismus.“ V Indii se list The Hindustan Times ptal přísně čtenářů: „Už jsi dal hlas Tádž Mahálu?“ Podobně to probíhalo v Jordánsku, Číně či Peru, kde vláda zřídila síť veřejných počítačů, aby lidé mohli hlasovat pro Machu Picchu. S nadsázkou řečeno, kdyby byla česká vláda chytřejší, mohli jsme mezi sedm divů světa protlačit nějakou zříceninu i my.

Nemám s tím problém, vždyť je to jen hra. Mám problém s tím, že výsledky budou brány vážně jako oficiální výsledek nějakého prvního globálního hlasování, jak už dnes slyšíme. Nesmysl: je to jen učesanější klon televizní soutěže, kde odpovídáte telefonem na otázku, co je to penalta: kop ve fotbale, nebo italské jídlo?

Vítězové by byli hloupí, kdyby svého úspěchu marketingově nevyužili. Taktéž všichni podnikaví lidé: co myslíte, budou velké obrazové publikace „Nových sedm divů světa“ ke koupi až na Vánoce, nebo už dřív?

Největším vítězem je však Bernard Weber. Aby, zblblí celosvětovou horečkou, lidé mohli hlasovat, zaplatili v přepočtu na koruny miliardy. Část výtěžku jde na údržbu památek, což dodalo nátěr bohulibosti. Ale ono i tak dost zbude. Takhle vypadá globální podnikání. A už se rozjíždí hlasování o sedmi přírodních divech světa, pak bych si tipnul, že to bude sedm nejkrásnějších měst – tenhle „oficiální“ titul bude mucholapka na turisty k nezaplacení.

Pak přijdou na řadu asi zvířata…

Osmým divem světa je to, že dnes lidé spolknou snad úplně všechno.

O autorovi| Text: Milan Vodička, MF Dnes

Sdílej článek dalším cestovatelům
Článek patří do rubriky: Zkrátka

Komentáře

Přečtěte si další podobné články