Vylepšili jsme stránku Lidé a Země.
Podívejte se na nový design.

Na lodi v belgickém výtahu

130-na-lodi.jpg
Pavel Novák, Středa, 13. červnaec 2011
Může se to zdát jako bláznivý nápad, vjet s lodí do výtahu. Ale někdy zkrátka přírodní nerovnosti jinak překonat nelze a na vodním průplavu je třeba postavit zdviž pro lodě. V Belgii mají lodní výtahy stále důležitou dopravní roli. Jsou na soustavě vodních průplavů v provincii Hainaut, česky zvané Henegavsko, na jihozápadě Belgie. Tam je i jejich mnohem mladší kolega, který je dokonce největší na světě. Historický „centrální“ průplav s památkově chráněnými výtahy už dnes neslouží nákladní dopravě, ale turistům.

Jérome Drouot z turistické centrály provincie Hainaut mi potvrdil, že jsou to jediné výtahy, které jsou ještě v provozu a fungují na původním hydraulickém principu. Tedy jen s pomocí síly vody. Taková zařízení jsou jen čtyři na světě, a to právě tady na Centrálním průplavu.

Další čtyři podobné výtahy pro lodě jsou ještě u Liverpoolu, ve Francii a v Kanadě. Jenže těmi už buď částečně hýbe elektřina, nebo jsou jinak upravené. Belgické výtahy fungují stejně jako před skoro sto lety. Ten nejstarší stál na umělé vodní cestě už dokonce v roce 1888.

Kanál spojuje dvě velká města Mons a La Louviere. Je ale také součástí propojení dvou hlavních belgických řek: Mázy a Šeldy, nebo chcete-li francouzsky Escaut. Na trase dlouhé přibližně dvacet kilometrů překonává výškový rozdíl 90 metrů. Kdyby se po průplavu mělo jezdit jen pomocí zdymadel, muselo by jich být 33. Na jejich naplňování ale nemá ani jedna ze spojovaných řek dost velkou kapacitu. Proto král požádal britského architekta Edwina Clarka, aby v Belgii postavil podobné výtahy jako v severní Anglii. Díky jeho technickému řešení dnes k překonání kanálu stačí čtyři výtahy a šest zdymadel. To je značně úspornější a už tehdy to bylo řešení ekologické. Výtahy totiž nepohání ani pára, ani elektřina. Veškerou práci obstará voda.

V místě zvaném Strépy-Thieu stojí největší lodní výtah na světě. Překonává rozdíl hladin 73,5 metru. Je to ale lanový výtah poháněný elektřinou. I ta se tam ale šetří, protože se využívá protiváhy van naplněných vodou. Tento výtah dokáže zvednout loď s nákladem o 1350 tunách. Po vodě se tak dá sice pomaleji, ale laciněji převézt to, co by po silnici vezlo 50 až 60 kamionů. Nový kanál s výtahem dokončeným v roce 2002 dnes slouží stejně jako kdysi jeho stoletý soused coby spojnice dvou velkých řek. Ani pro starý Centrální průplav s unikátními hydraulickými výtahy zapsanými mezi světové kulturní dědictví ale neznamenal konec těžby uhlí ve Valonsku pomalou záhubu. Už se tu nepřepravuje náklad, ale cestující. Díky turistům tento průplav stále žije.

Sdílej článek dalším cestovatelům
Článek patří do rubriky: Reportáže

Komentáře

Přečtěte si další podobné články