Vylepšili jsme stránku Lidé a Země.
Podívejte se na nový design.

Biobavlna vede

130-001.jpg
Jiří Hošek, Pátek, 19. června 2009
Žít opravdu ekologicky už v dnešní době rozhodně neznamená jen třídit odpad. Čím dál tím víc lidí oslovují třeba biopotraviny a získávání energie z obnovitelných zdrojů. Ale co takové ekologické oblečení? U nás je ještě v plenkách, ale na severu Evropy už lze mluvit o novém trendu.

Tričko z organické bavlny, halenka z konopných vláken, džíny, jejichž modrý odstín má na svědomí rostlinné barvivo a k tomu třeba kecky s podrážkou z recyklovaných pneumatik. V butiku Norky Ingvild Reevesové v centru Kodaně vypadá běžný sortiment právě takhle.

„Všechno začíná už okamžikem, kdy je semínko bavlny zaseto do země. Při péči o rostlinu se nepoužívají chemické pesticidy ani herbicidy.

Neznečišťuje se tak planeta a nepoškozuje se zdraví lidí, kteří bavlnu pěstují. Za prodej organické bavlny navíc farmáři dostanou poctivou cenu. Ptám se svých dodavatelů, jestli je i pozdější barvení látky ekologické. Samozřejmostí je, že se při šití nesmí využívat dětská ani otrocká práce. No a potom se už zboží dostává sem do obchodu,“ popisuje Ingvild.

Ceny v butiku jsou pochopitelně vyšší než u konvenčního oblečení a obuvi. Počet zákazníků přesto trvale narůstá. Dopady současné krize jsou v Dánsku poměrně mírné a ekologická uvědomělost obyvatel pak velmi vysoká. „Myslím si, že většině Dánů se líbí vize,zelené společnosti‘. To je opravdu něco, co Dány definuje,“ tvrdí komentátor listu Berlingske Tidende Thomas Larsen. Ingvild ve svém butiku nabízí hlavně luxusní zboží. Norka žijící už pár let v dánské metropoli se snaží vycházet vstříc i poněkud neobvyklým přáním svých zákazníků: „Mám třeba obuv pro vegany. Když už materiál není organický, pak je ekologický alespoň proces jejich výroby. Hodně bot má třeba podrážku z recyklovaných pneumatik.“ Sympatická Norka tvrdí, že konkurence na trhu s ekologicky uvědomělým oblečením se poslední dobou podstatně zvýšila. Je to prý dáno tím, že tyto výrobky začaly nabízet i velké společnosti. Ingvild ale má určité pochybnosti o tom, že jejich sortiment je skutečně ekologický. „Některé certifikáty jsou přísnější než ostatní. Právě těmi jsou opatřeny moje výrobky. Kontroloři těchto certifikačních společností berou celou věc vážněji a mají taky víc zkušeností. Mají své pobočky všude po světě. Pokud má zemědělec certifikát k pěstování organické bavlny, může se stát kdykoli bez varování terčem kontroly. Svých dodavatelů se tak v první řadě ptám, jaké mají jejich výrobky certifikáty.“ Zákazníci se do suterénního butiku hrnou i kvůli odlišnému nákupnímu prostředí. „Zákazníci se tady strašně rádi výrobků dotýkají. Vypadají tak měkounce a taky jsou měkčí než normální oblečení. Spousta lidí říká, že to v obchodě krásně voní. A já si myslím, že je to tím, že tu prostě nejsou cítit chemické prostředky,“ říká Ingvild Reevesová.

Sdílej článek dalším cestovatelům
Článek patří do rubriky: Reportáže

Komentáře

Přečtěte si další podobné články