Vylepšili jsme stránku Lidé a Země.
Podívejte se na nový design.

André Borchberg a Bertrand Piccard: Sluneční letci

66dobrodruzi1.jpg
Autor článku: Dalibor Demel, Středa, 20. dubna 2016
Autor fotografií: Profimedia.cz
Má větší rozpětí než Boeing 747, ale váží jako auto a disponuje výkonem malého motocyklu. Solar Impulse 2, zhmotněný sen švýcarského tandemu André Borschberg a Bertrand Piccard.

Převážně karbonové letadlo, shora pokryté sedmnácti tisíci solárních buněk, teď právě odpočívá na Havaji a na další část letu kolem světa se vydá v dubnu. V kokpitu je místo jen pro jednoho, takže piloti se musí vystřídat, počkat na ideální počasí a vyléčit spálené baterie. A pak letět dál, pokračovat ve velkolepé cestě, která ukazuje k pootevřeným dveřím budoucnosti.

Pět nocí v kokpitu

„Už jako kluk jsem snil o létání a o tom, že podniknu něco podobného,“ podotýká André, pilot a konstruktér. „Pro nás oba je to dost osobní, prostě část snu.“ Bertrand Piccard, pilot a psychiatr, se v oblasti čistých energií angažuje už dlouho a projekt Solar Impulse rozjel před více než deseti lety. Velký oblet zeměkoule jen s použitím sluneční energie pro něj znamená let do časů, kdy za dopravními prostředky nebudou zůstávat kouřové stopy. „Všechno, co obvykle používáme a co spotřebovává energii, je kompletně zastaralé. Spalovacímu motoru je sto let. Dokážeme to mnohem lépe.“

Bertrand pochází ze známé rodiny švýcarských vědců a dobrodruhů a on sám už jeden rekord pokořil – v roce 1999 obletěl svět v balonu. Startem z Abu Dhabi loni začala další série výkonů, které ještě nikdo nepodnikl. Solar Impulse 2 opakuje slávu prototypu a jeho piloti drží ve světě solárního létání celkem osm rekordů, včetně nočního letu a přeletu oceánu. Při letu z japonské Nagojy na Havaj strávil Borschberg v kokpitu pět velmi osamělých dní a nocí.

S porouchaným alarmem, který upozorňuje odpočívajícího pilota na odchýlení z kurzu, se musela vypořádat lidská vůle – Borschberg použil jógovou techniku a meditaci. Každou noc si dopřál deset dvacetiminutových relaxací a po 7212 km a 117 hodinách a 52 minutách letadlo bezpečně dovedl na přistávací plochu na havajském letišti Kalaeloa. „Musíme mít ty nejvyšší cíle,“ podotkl k tomu dvaašedesátiletý pilot, „ale skromné cesty, jak jich dosáhnout.“


SOLAR IMPULSE 2 V DATECH

* Délka: 22,4 m
* Rozpětí: 71,9 m
* Vzletová rychlost: 36 km/h
* Maxim. rychlost: 140 km/h
* Cestovní rychlost: 90 km/h ve dne a 60 km/h v noci v rámci úspory energie z baterií
* Maximální dostup: 12 000 m

SOLAR IMPULSE 2
Sdílej článek dalším cestovatelům
Článek patří do rubriky: Zkrátka

Komentáře

Přečtěte si další podobné články