Vylepšili jsme stránku Lidé a Země.
Podívejte se na nový design.

3 otázky pro Jaroslava Jindru

008-002.jpg
redakce, Pátek, 4. ledna 2008
Na trase, kterou závod projíždí, budu posedmé, ale teprve podruhé přímo na soutěži. U mne tyhle posedlosti vznikají jako jakýsi druhotný produkt jiných akcí, takže o Rallye Dakar jsem se začal zajímat okrajově po cestě jihoamerickým kontinentem s Milanem Lopraisem, dnešním majitelem závodní stáje Loprais.

Pokolikáté letos budete na Dakaru a kde tahle vášeň vlastně vznikla?

Na trase, kterou závod projíždí, budu posedmé, ale teprve podruhé přímo na soutěži. U mne tyhle posedlosti vznikají jako jakýsi druhotný produkt jiných akcí, takže o Rallye Dakar jsem se začal zajímat okrajově po cestě jihoamerickým kontinentem s Milanem Lopraisem, dnešním majitelem závodní stáje Loprais. Úplně jsem tomu propadl po spřátelení se s posádkou Zapletal–Janáček a některými motorkáři, kteří mi otevřeli oči pro pochopení toho, co Dakar obnáší.

Letos vyjde i vaše encyklopedie Dakaru. Jaká byla práce na ní a co všechno v ní bude?

Publikaci jsem připravil z Honzou Říhou z Radiožurnálu Českého rozhlasu. Já jsem se pohyboval autem na trati závodu a Honza letecky z bivaku do bivaku, ideální kombinace. Převážná část materiálu ale vznikala pomalu a pracně sháněním a ověřováním informací, kterých je o tak známém závodu kupodivu poskrovnu a často neodpovídají skutečnostem. Dokonce ani informace na oficiálním webu soutěže nejsou pravdivé. Přesto čtenáři v knize naleznou prakticky vše o třiceti letech souboje techniky a lidské vytrvalosti s největší pouští světa. Jsou tam jak čtivé příběhy, tak veškerá souhrnná data a statistiky, které ještě nikdy nebyly zveřejněny v tak ucelené podobě. Samozřejmostí je pár stovek fotografií ze závodu i ze zákulisí. Na své si tedy přijde, doufám, každý, kdo se zajímá o motorismus nebo země černého kontinentu.

Kdo všechno se vlastně může zúčastnit Dakaru?

Být „při tom“ lze hned několika způsoby. Můžete investovat nemalé množství peněz a volného času a do soutěže se přihlásit jako pilot nebo navigátor. Ve světě dnes existují firmy, které vám postaví závodní vůz „na klíč“, a obstarat si licenci závodníka je rozhodně schůdnější než dát dohromady peníze a překonat byrokratické překážky. Některé týmy také nabízejí komerční účast v závodním voze ve funkci navigátora nebo mechanika. Na rozdíl od jiných motoristických soutěží se na Dakar nemusíte nominovat, což je bezesporu plus. Na druhé straně je právě proto o tuto rallye mnohem větší zájem, než je závod schopen kapacitně pojmout. V tom případě nastupuje pravidlo „kdo dřív přijde, ten dřív mele“. Můžete si rovněž zaplatit některou z variant novinářských akreditací a soutěž absolvovat v novinářském voze či letadle. Nebo můžete vsednout na svůj motocykl či do svého auta a vydat se po náročné trase závodu jako fanoušek.

Sdílej článek dalším cestovatelům

Komentáře

Přečtěte si další podobné články