Vylepšili jsme stránku Lidé a Země.
Podívejte se na nový design.

„Máme přece all exklusive!“ aneb čemu všemu musí čelit delegát cestovní kanceláře

pict026827.jpg
Lucie Štěrbová & FIRO-tour, Čtvrtek, 25. Srpen 2011, Komerční sdělení
„Tu mikrovlnku na pokoji můžeme používat?“ ptá se na úvodním setkání jedna z klientek. „Mikrovlnku?“ pátrá marně v paměti delegát a hned vzápětí si uvědomí, že na pokojích jsou malé trezory… Práce delegáta je náročná, mnohdy ale i velmi úsměvná. Své o tom ví i delegátka jedné z největších českých cestovních kanceláří působící v Turecku.

Se všemi následujícími příběhy a dotazy se za svou dosavadní sedmiletou kariéru skutečně setkala, samozřejmě je ale dále reprodukuje s mírnou nadsázkou. Do Turecka, kde působí, létají každý rok desetitisíce Čechů. Předloni jich bylo asi 83 tisíc, letos jich bylo mnohem více – dílem kvůli nepokojům v Egyptě a Tunisku.

„Přilétají jak cestovatelé ,nováčci´, tak staří zcestovalí vlci, kteří jsou zde již po desáté a letoviska jako ,Análie a Sajd´ (Alanye a Side) znají lépe než delegát zde působící,“ charakterizuje na úvod s úsměvem některé své klienty.

Nepřítel č.1? Delegát cestovní kanceláře!

Přestože je Turecko na českém trhu stálicí, pořád je prý ještě velká část klientů překvapená, jak je tato země navzdory jejich představám o bídě a prachu zelená a moderní. A jak dále podotýká, první komplikace a stížnosti se objevují často už na letišti.

„Někteří klienti si pod ,all exklusive´zájezdem, jak často říkají formě stravování all inclusive, představují absolutní ráj – osobního nosiče kufrů, ohromné bufetové stoly, nádherné orosené sklenice s koktejly, které jim budou roznášet exotické dívky, samozřejmostí jsou všechny pokoje s výhledem na pláž a moře průzračné a čisté, kdy záleží pouze na klientovi, jestli si ho přeje klidné nebo s velkými vlnami,“ s nadsázkou líčí představy Čechů.

V okamžiku, kdy není všechno tak, jak si klient přeje, začíná prý často boj téměř na život a na smrt. Nepřítelem číslo jedna se v tu chvíli stává delegát – zástupce cestovní kanceláře.

„Za pár korun prosím všechno!“

„Velmi často musím vysvětlovat, co znamená program all inclusive a že je velký rozdíl, jestli se jedná o all inclusive ve tří nebo v pětihvězdičkovém hotelu. Obvykle se nejvíce oklamáni cítí klienti, kteří si svůj tříhvězdičkový hotel koupili na tzv. last minute za 9.900 Kč. Delegát se pak snaží vysvětlit, že v ceně zájezdu není pouze hotel, ale také letenka, která je velmi drahá,“ říká delegátka a pokračuje:

„Rozzlobený klient dost často argumentuje tím, že není jeho věc, jak ho cestovní kancelář na destinaci dopraví a kolik za to zaplatí, to si máme prý vyřešit s leteckou společností. Po půlhodině přesvědčování, že hotel opravdu odpovídá standartu tří hvězdiček a po výměně několika pokojů, kdy jeden vypadá úplně stejně jako druhý, začíná již samotná schůzka.“

Během ní delegát vysvětlí, jak probíhá stravování, jak se posílají pohledy a kam se může klient dostat místní autobusovou dopravou (přestože ví, že většina klientů do místního autobusu dobrovolně nesedne). Pak je čas na dotazy. A ty občas prý stojí za to.

„Oni po mě chtějí rum!“

„Setkala jsem se třeba s dotazem, proč je v Turecku tolik holubníků a proč musejí ty holubi vyhánět každé ráno ven s takovým rámusem,“ směje se při vzpomínce na klienta, kterému pak musela vysvětlovat, jak je to v Turecku s minarety a se svoláváním k ranní modlitbě.

Problémem občas bývá i jazyková bariéra. Ne každý klient totiž ovládá třeba základy angličtiny. „Paní delegátko, je to možný? Chtějí tady po mě pořád nějaký rum!´ přišla za mnou jedna z klientek,“ vzpomíná dál. Jako ostřílený delegát prý ale hned věděla, odkud vítr vane a dala se do vysvětlování, že „rum“ je v angličtině „room“, což znamená pokoj.

Recepční ani číšník se tedy nedožadovali oblíbeného českého destilátu, ale jen se snažili zjistit číslo pokoje klientů. Vždycky se prý potom objeví někdo, kdo zabručí: „Tak ať se laskavě naučí česky! Můžou být rádi, že sem vůbec jezdíme!“

„Stejně tady Čechy nemají rádi!“

„V tomhle hotelu nemají rádi Čechy! Na recepci mají velký nápis, kde píšou, že máme vypadnout ve 12 hodin!´ udeřila na mě nedávno jedna dáma,“ pokračuje ve veselém vyprávění delegátka. „Přiznám se, že i když mám za sebou leccos, netušila jsem, o co jde, a vyrazila na recepci.“

Tam potom visel nápis „Check out 12:00“ – tedy sdělení pro všechny klienty hotelu, že v den odjezdu musí hotel opustit nejpozději do dvanácti hodin.

Podobných, mnohdy ale i nepříjemnějších, zážitků má prý v zásobě ještě spoustu. „My, delegáti, ale nechceme být pro klienty protivníky. Naopak, jsme na jejich straně a svojí práci děláme opravdu rádi. Je nám jasné, že si sem lidé přijíždí na dovolenou odpočinout a nechtějí řešit žádné problémy. Moc nás potom těší, kdy si s námi při odjezdu potřesete rukou a slibujete, že se do téhle destinace vrátíte,“ říká a na závěr dodává:

„A ještě jedna věc – česká klientela je v Turecku, a nejen tam, oblíbená. Nejsme hluční, neničíme pokoje a snažíme se navázat s místními lidmi vztah. A hlavně se zajímáme o jejich památky, zvyky a historii – za to si nás váží. Začněte si proto věřit a zbavte se pocitu, že nás, Čechy, nikdo nemá rád a pouze se nás snaží obelstít a okrást.“

Hotel Majesty Club Tuana

Nerušený odpočinek, spousta zábavy a sportovního vyžití uspokojí nároky klientů všech věkových kategorií. Ideální místo pro rodinnou dovolenou v nádherném prostředí. Hotelový komplex je rozdělen na dvě části, klubovou a parkovou. Klubová část se nachází blíže k pláži a pokoje zde jsou s možností 1 přistýlky pro dospělého nebo až 2 přistýlek pro děti. Parková část se nachází v klidnější části areálu, pokoje zde jsou menší a disponují maximálně 1 přistýlkou pro dospělého nebo dítě.

Hotel Izer Beach Club

Příjemný hotel tvoří dvě části, jedna blíže k pláži a bazénu, druhá pak v klubové části s velkým bazénem s tobogány. Vhodný pro mladší klientelu a rodiny s dětmi. Z hotelové pláže je vidět sousedící hotel Voyage Torba.

Hotel Kleopatra Ada

Novinka v naší letošní nabídce. Zcela zrekonstruovaný hotel v těsné blízkosti pláže Kleopatra Beach, který vás přivítá ve svých nových prostorách. Vhodný pro klienty všech věkových kategorií, hlavně pro ty, kteří dávají přednost ubytování v centru letoviska se zábavou na dosah ruky.

Sdílej článek dalším cestovatelům

Komentáře

Přečtěte si další podobné články